SiCantik sama SiKacak

Showing posts with label Tips. Show all posts
Showing posts with label Tips. Show all posts

Monday, September 9, 2013

How to Get Free Diapers Samples?

Salam readers.... :)

Mommies semua sihat? Alhamdulillah, now Fizza dah 37weeks. Kira dah full-terms & ready to give birth at anytime. Tapi Fizza xready lagi la. Baby pun mcm belum ready je kan? hehe. So far, xde tanda2 apa2 lagi. Tapi kepala baby dah engaged kat laluan cuma belum turun je. Baby sabar ye, jangan keluar dulu. Mama nak settlekan barang2 lagi sikit :) But baby kena keluar before 21 September tau. Sebab atok dari Sabah nak datang Johor tau jumpa baby. Baby nak jumpe Atok kan? :)

Oh, by the way. Fizza nak share dengan mommies semua. Fizza ade request beberapa samples untuk baby diapers starting bulan Mei lepas. Semua yang Fizza request dah selamat sampai ke rumah, kecuali Mamypoko & Scoobee Dry (ni x pernah tengok tp jumpe online).

Baby diapers..banyak x?  hehe
So camne nak dapatkan free samples ni? Senang je. Isi maklumat dalam online form kat bawah ni. Then tunggu la posmen hantar. Hihi. Servis paling cepat adelah Huggies. Dalam seminggu samples tu dah sampai :)

BabyLove (same company with Petpet)

Mamypoko

Huggies

Drypers

Scoobee Dry
So, cepat2 isi form ye. Barang free kan. Dalam pack kecik2 senang je nak bawak n prepare for hospital bag,hehe..

Wassalam :)

Sunday, September 8, 2013

Apa Itu Garam Epsom (Epsom Salt) ?

Salam readers.. Apa khabar? :)
Banyak open house? Tahun ni undangan open house kurang sikit, x macam tahun lepas. Maybe sebab tahun lepas tu masih bekerja ;)


Baru2 ni, Fizza berendam dalam kolam berisi Epsom Salt. Before tu, kenalah tau apa tu epsom salt kan? Garam Epsom ni adalah sebatian mineral semulajadi, terdiri daripada magnesium dan sulfat yang boleh memberi beberapa manfaat jika menggunakannya dengan cara yang betul. Garam Epsom seringkali di kenali sebagai penawar untuk beberapa penyakit.

Kajian telah menunjukkan bahawa magnesium dan sulfat, kedua2 mineral ini mudah diserap ke dalam kulit. Apabila dilarutkan ke dalam air suam, garam epsom akan meningkatkan tahap magnesium ke dalam badan. 

Magnesium memainkan beberapa peranan termasuk mengawal selia aktiviti2 enzim, mengurangkan radang, merehatkan sistem saraf, melegakan sakit anggota badan, mengurangkan ketegangan otot dan dikatakan juga mampu mencegah pengerasan arteri. Manakala sulfat pula di katakan membantu meningkatkan nutrien dan menyahkan toksin.
Cara menggunakan garam epsom ialah dengan berendam di dalam bath tub (2 cawan garam epsom + 15 gallon air), sekurang2nya 2 atau 3 kali seminggu selama 12 minit boleh memberi manfaat kepada kesihatan badan, mewujudkan perasaan ‘relax’,melegakan sakit kepala dan ‘stress’ atau larutkan 1/2 cawan garam epsom dengan air suam ke dalam bekas sederhana besar dan rendamkan kaki selama 20 minit untuk melegakan keletihan dan sakit kaki. Jangan sekali kali membiarkan garam pada kulit sebaik saja selesai berendam, pastikan membilas badan dengan air biasa.

Garam ni juga dipercayai boleh mengurangkan gejala pre-eclampsia. Mommies2 yg pregnant sure tau kanpre-eclampsia tu ape? Haa kalau xtau,sila lah google ye :) So, dekat2 nak due ni takut jugak kalau terkena pre-eclampsia ni. Kadang2 takde tande pun boleh kena secare tibe2 waktu kite bersalin nanti. Contohnye mcm sawan. Ade sesetengah ibu tibe2 xsedarkan diri mase tengah2 bersalin tu. Pernah dengar x? Tula salah satu effectnya. So, Fizza buat ni sebagai langkah berjaga-jaga je. Ape2 pun kite hanye usaha, doa dan bertawakal pade Allah semoga semuanya selamat dan dipermudahkan.. Aminnn :) 
Banyak manfaat dengan berendam garam epsom kan?
Di bulan syawal ni kalau terasa letih melayan tetamu, penat travel jauh2. Boleh cuba le, mungkin dapat memberi kelegaan pada tubuh badan. Sebabnye kan, ia berfungsi melegakan otot2 badan. InsyaAllah. Walaubagaimana pun jika hamil dapatkan nasihat doktor sebelum menggunakan garam epsom sebab sesetengah berpendapat garam ni boleh mengurangkan air dalam badan. Fizza ambil langkah utk xberendam lame2. Lepas berendam tu plak, Fizza minum air banyak2. 

Beberapa info pasal epsom salt yg Fizza dapat dari Google. Kalau nak bace2 n tambah info, boleh la klik.
http://www.howlivingwell.com/archives/20130520/epsom-salt-laxatives-and-pregnancy.html
http://www.hcgdiethelp.info/epsom-salt/

Kat mane nak beli garam epsom ni? Boleh cari dekat kedai2 organik, farmasi or Fabulous Mom. Fizza beli dekat Fabulous Mom. Packaging macam bawah ni. 1kg harganye RM 26.90

O' Choice Epsom Salt

Ok, semoga info ni memberi manfaat pade semua.. Wassalam..

Wednesday, August 28, 2013

Tips Kurangkan Sakit Bersalin Melalui Hypnobirthing

Salam readers. :)

Saje Fizza nak share info pasal hypnobirthing ni. Hypnobirthing digunakan untuk mengurangkan atau menghilangkan rasa sakit semasa bersalin. Actually, kite memang akan rase sakit tapi minda kite ni dialihkan ke perkare lain dan melatih diri untuklebihrelax ntak panik.

Teknik ini boleh dimulakan n praktis dari awal kehamilan lagi sehingga akhir kehamilan. :)


Relax mode

Berikut ialah cara mudah teknik hypnobirthing :

1. Duduk bersila dalam keadaan rehat.

2. Pusingkan kepala ke arah bahu kanan kemudian kiri sebanyak 8 kali. Kemudian ke arah bahu kiri kemudian kanan sebanyak 8 kali.

3. Letakkan tangan di atas bahu dan pusingkan ke depan sebanyak 8 kali.  Kemudian pusingkan ke belakang sebanyak 8 kali.

4. Kemudian berbaring dengan santai.

5. Luruskan tangan kanan dan kiri ke sisi tubuh. Luruskan kaki. Telapak kanan menghadap ke atas.

6. Menegangkan telapak kaki menuju ke betis dan paha dalam kiraan 8, kemudian lepaskan semula.

7.  Tutup telapak tangan dan genggam dengan kuat, kerutkan dahi dan lidah naik ke arah lelangit dalam kiraan 8 dan lepaskan.

8. Tarik nafas melalui hidung perlahan-lahan dalam kiraan 8 dan lepaskan melalui mulut.  Lakukan 8 kali.

9. Tutup mata dalam kiraan 8 dan buka perlahan-lahan.

10. Perhatikan pada satu titik sehingga mata terasa ingin tertutup, tutup mata perlahan-lahan.

11.  Masukkan fikiran positif.  Contohnya 'Semoga bayi dalam kandunganku membesar dengan sihat. Aku akan melahirkan dengan cara yang tenang, tidak menyakitkan diriku dan anakku.'

12. Ketika sudah selesai memasukkan fikiran positif, tarik nafas  dalam melalui hidung dan hembus semula melalui hidung.  Kembali semula kepada keadaan normal. 

Credit to:

p/s: Actually. Fizza ade attend Hypnobirthing Course 15 & 16 Ogos lepas. Nanti Fizza share story kebaikan hypnobirthing ni. :) Fizza sangat2 recommend utk semua mommy-to-be join course ni. Course ni xsame ye macam antenatal class yang ade dekat hospital. Sangat berbaloi join, n Fizza anggap ni sebagai investment n ilmu berharga dalam birthing, hehe. Lebih2 lagi pada bakal ibu yang baru nak anak 1 nie ;)

Ok, nanti kalau rajin menaip Fizza share ye. Daaa.

Friday, June 21, 2013

Pemakanan Snek Yang Sihat Untuk Ibu Hamil

Tips kali ini adalah untuk mereka yang suka ber-snek terutama sekali bagi wanita hamil. Apabila hamil, sememangnya anda akan kerap berasa lapar, jadi tidak hairan jika ibu mengandung mempunyai tabiat baru iaitu memakan snek. Jangan panik dengan tabiat ini secara semulajadi berlaku dan boleh diatasi untuk kekal sihat supaya berat badan anda tidak naik secara mendadak dan berlebihan semasa mengandung. 
Berikut adalah beberapa perkara yang boleh membantu anda dengan pemakanan snek yang sihat semasa mengandung:

(1) Buat snek anda sendiri supaya anda boleh ber-snek dengan cara yang sihat. Ini dapat mengawal jumlah kandungan gula, garam dan kalori di dalam snek anda. Contoh: Masak sendiri puding laici (kita boleh mengawal jumlah gula dan juga ia tanpa pengawet) Tabiat ini boleh mengurangkan keinginan untuk mengambil terlalu banyak biskut manis, kek, atau pelbagai makanan bergoreng.

(2) Elakkan makan makanan segera, kerana kebanyakan makanan ini mengandungi kalori yang tinggi dan jumlah lemak yang banyak.Semestinya makanan sebegini terdapat MSG yang tidak baik untuk kandungan.

Say NO!

(3) Elakkan membeli-belah untuk makanan ringan atau makanan lain apabila anda berasa lapar. Kerana dalam keadaan ini, anda dengan mudah boleh tergoda untuk membeli makanan yang lebih daripada yang diperlukan.

(4) Memilih bahan buah-buahan yang dicampur di dalam kek atau roti seperti kek pisang, kek buah, kek karot, kerana anda boleh memakannya dan baik untuk ibu hamil dan bayi di dalam perut, selagi bahagian/portion makanan yang diambil munasabah. 

(5) Kurangkan memakan banyak kentang goreng, pastri, croissant, keropok, kentang goreng, aiskrim dan pencuci mulut lain yang tinggi lemak. 

(6) Pilih makanan yang rendah lemak, seperti buah-buahan segar atau kekacang, jagung, makanan rebus atau kukus dan juga sayur sayuran.

(7) Minumlah air setiap hari agar badan anda tidak kekurangan air. Cuba selingkan air ketika ber-snek.

Minum banyak2 ;p



Oleh itu, janganlah takot untuk ber-snek semasa mengandung selagi snek itu berkhasiat dan jumlah bahagian yang di ambil munasabah supaya ibu yang hamil dapat mengandung dengan sihat dan anak di dalam perut juga membesar dengan sihat. InsyaAllah.

 

Thursday, May 30, 2013

Cara Berkomunikasi dengan Bayi Dalam Kandungan :)

Walaupun kandungan kite masih janin di dalam rahim, anak dalam tu boleh merasa, mendengar, melihat, dan bertindak balas terhadap peristiwa di luar dirinya. Bukan tu je, baby juga mula untuk belajar dan ingat sesuatu perkara. Semua ni sebab, otak baby dah jadi aktif sejak dari dalam rahim lagi. So, parents dah patut cuba untuk rangsang aktiviti "pembelajaran" dari peringkat awal lagi. Jom kite ikut tips nie:

Bercakap dan Menyanyi
Dengan cara ni, janin or baby dalam rahim akan dilatih pendengarannya, so dia tahu dan dapat bezakan suara ibunya dengan suara yang lain.


Menyentuh
Dengan mengusap dinding perut ibunya, janin akan merasa ibu atau bapa usaha untuk membuat dia berasa selamat. ;)


Gambar: Google

Berfikiran Positif
Especially pada si ibu, kene sentiase sedar adenye janin dalam badan kite (yela, kadang2 yg perut kecik tu boleh terlupe yang kite ni pregnant, hehe. macam Fizza ler). Contoh, bayangkan janin anda akan membesar dengan sempurna dan dilahirkan dengan selamat.


Aktiviti Santai
Cuba lakukan aktiviti santai. Contohnye, mengambil sedikit masa untuk berjalan kaki pada waktu pagi terutamenye waktu weeken tu. Ajak hubby gi jogging, tapi yang ibu2 ni jalan2 santai la dekat taman :) Selain tu, kite pun bleh rase relax n segarrr :)


Simpan Jauh Perasaan yang Pelik2
Perasaan sedih dan kesusahan yang dialami oleh ibu-ibu mengandung akan memberi kesan negatif pada janin. Pastikan yg kite tunjukkan sayang yang mendalam terhadap janin kite tu. Senang kate, kite berkongsi n cerita dengan janin dan pastinye janin kite dapat merasakan kasih sayang...



p/s: Hope kite semua dapat mencurah kasih sayang kepada bakal bayi yang dilahirkan sejak dari janin lagi. So, otak bayi dapat terangsang dari peringkat awal n menggalakkan tisu-tisu otak berfungsi dengan baik untuk pembelajaran dan membentuk karakter baby tu nanti. Inshaalllahhhhh karekter yg baik2 aje, Amin...

Amalan Terbaik Untuk Ibu Hamil

Sikap dan tingkah laku si ibu boleh diwarisi oleh si anak di dalam kandungan? Jom singkap amalan terbaik yang wajar diamalkan oleh si ibu sepanjang tempoh kehamilan agar dikurniakan cahaya mata yang cerdik, cantik dan berakhlak mulia :)



1. Didikan Di Alam Rahim
Para pakar perubatan sependapat bahawa anak-anak boleh dididik menjadi cerdik dan berakhlak mulia sejak ia berada di alam rahim lagi. Apabila janin meningkat usia empat bulan, si ibu mestilah mengawasi setiap tindak tanduknya kerana pada tempoh tersebut Allah SWT telah meniupkan roh ke atas janin yang dikandunginya. Pada waktu inilah janin sudah boleh mendengar dan mengamati suasana persekitaran yang berlaku.

Dalam usaha melahirkan anak yang patuh mendengar kata ibu dan ayah, si ibu perlulah menunjukkan contoh yang baik ini sejak dari awal lagi. Patuh mentaati perintah Allah swt dan taat pada suami dan Insya-Allah, anak yang lahir nanti akan turut mewarisi sifat tersebut.

2. Jaga Tingkah Laku
Ketika hamil emosi si ibu memang tidak stabil dan mudah marah. Namun si ibu perlu bijak mengawal emosi dengan menjaga tutur kata dan tingkah laku agar tidak menunjukkan akhlak yang buruk. Anak di dalam kandungan sentiasa mendengar suara persekitarannya. Jadi, tuturkan dan dengarkanlah perkara-perkara kebaikan sepanjang kehamilan anda. Tujuannya, agar si anak dapat mendengarinya sekali gus mewarisi sifat-sifat kebaikan itu.

3. Beribadah
Apabila si ibu dan ayah rajin beribadah, insya-Allah si anak juga akan mewarisi sifat itu. Si anak yang dilahirkan dalam suasana tetap beribadah akan menunjukkan kesungguhannya untuk bersembahyang dan sensitif dengan kalimah Tuhan apabila usianya menginjak dua tahun. Malah ada yang sudah pandai mengucapkan kalimah memuji Allah swt dalam usia semuda itu.

4. Komunikasi
Selain solat, ibu hamil juga disarankan untuk mengucapkan kalimah-kalimah yang baik. Berbisiklah pada bayi di dalam kandungan dengan kalimah-kalimah suci memuji Tuhan. Yakinlah si anak mendengar dan mendoakan yang terbaik buat ibunya.

5. Membaca Al-Quran
Banyakkan membaca Al-Quran, bertahlil, berzanji, marhaban, berzikir, berselawat, berdoa dan amalan sunat yang lain agar zuriat yang lahir menjadi anak yang soleh dan solehah.



Surah Amalan Terbaik Ketika Mengandung
Ketika hamil, para ibu digalakkan membaca surah-surah dalam Al-Quran dan menjadikannya sebagai amalan harian. Antara surah-surah yang digalakkan untuk diamalkan sepanjang tempoh kehamilan ialah :
1. Surah Al-Fatihah
2. Surah Ayatul Kursi
3. Surah Yaasin
4. Surah Yusuf
5. Surah Maryam
6. Surah Luqman

Pemakanan: Ibu Sihat, Anak Cerdas
Selain menjaga tingkah laku dan memperbanyakkan amalan-amalan sunat, ibu hamil juga digalakkan untuk mengamalkan pemakanan yang sihat sepanjang tempoh kehamilan. Antaranya :

Telur – Kaya protein.
Ikan Salmon – Kaya sumber Omega-3
Kekacang – Tinggi serat dan protein.
Keledek – Sumber vitamin A, C, folat dan serat.
Bertih jagung atau sebarang biji-bijian – Tinggi nutrien dan serat, vitamin E, selenium serta phytonutrient.
Kacang walnuts – Kaya sumber Omega-3 (sebagai pengganti bagi yang tidak menggemari ikan atau telur.
Yogurt – Sumber kalsium.
Sayuran Berdaun Hijau – Kaya dengan sumber vitamin serta nutrien termasuklah vitamin A, C, K dan folat.

Jom, amalkan! :)