SiCantik sama SiKacak

Showing posts with label Shopping. Show all posts
Showing posts with label Shopping. Show all posts

Thursday, August 29, 2013

Pura Kiki Stainless Steel - Botol Susu Pilihanku

Salam readerssss....

Buat apa? Fizza baru lepas fikir2 pasal perlu ke x botol susu ni di awal2 bersalin nanti. Niat murni memang dah tanam dari awal preggy lagi, nak exclusive breastfeed baby sampai umur die 2 years. Tapi bila fikir2 kan balik, botol susu kena standby jugak walaupun kite xbekerja or surirumah. Kenapa?
  • Dalam pantang nanti,mesti kena mengurut kan? Kot tetibe tengah mengurut tu, baby nak nenen? Haa..Kesian tukang urut kena tunggu lame plak. "Makcik2 tggu kejap sy nak susukan  anak kejap".. Ade kang makcik tu xnak datang umah lagi,hehehe (die pun ade keje lain). Tapi kalau boleh, before mengurut tu, siap2 breastfeed baby dulu bg mendapatkan sesi urut mengurut yg aman lagi menenangkan ;)
  • Mama nye demam n kena makan ubat ubatan! Mane lah tau kan.Tetibe demam, bukan boleh jangke. Xkan nak breastfeed baby dengan drugs tu sekali? Uihhh x sanggup la kecik2 dah kena sumbat drug. So gunalah stok EBM letak dalam botol. Plus, takut baby pun demam sekali even kite x amek ubat pun sebab  badan panas. My fren cakap, susah hati gile kalau baby kecik lg dah demam.
  • Nipple crack! Aiyarkkk pedihhh (macam la penah rase,hehe). Ramai mommies cakap, xtahan sakit kalau terkena nipple crack tu. Sampai ade yg berdarah. Xkan nak suruh baby hisap ngan darah tu? huhu. Botol la pengganti sementara...
  • Korang nak pegi slimming centre - hahaha, yg ni kebanyakannya retis2 la. Dalam pantang, ligat pegi slimming centre nak jage body..Mase ni parents la yg tolong jagekan baby, kena la susukan pakai botol....Fizza xla macam ni, pakai bengkung je.. ;)
  • Nak latih baby bonding dengan ayah die :) - Yang ni penting jugak, biar ayah die tau macam mane nak  susukan anak. Sebabnye, kalau kena travel mane2, mama die nak ke toilet sekejapke, tolong orang kenduri kendara dekat dapur, so ayah die bolehstandby tolong susukan  anak. (tapi isi susu ibu la dalam botol tu, nak exclusive breastfeed,kan?  hehe)
Tapi ade orang nasihat, untuk 6 minggu pertama, xperlu ajar baby dengan botol susu dulu. Sebab takut baby confuse. Nanti baby xnak direct feed dengan ibu die susah n boleh menyebabkan signal untuk susu tu keluar dengan sloww & sikit..Ni Fizza akan pertimbangkan bergantung pade situasi baby nanti.

Pura Kiki for my baby (bought from Bebe Totz
Oh, by the way. Setelah ditimbang tara, Fizza memilih untuk beli botol susu stainless steel (walaupun tersuka jugak dekat glass bottles). Sebabnye botol ni tahan lame, x perlu nak tukar2 setiap 6 bulan dah. Mula2 suka dengan botol Tommie Tippie tu, tapi bila fikir balik kena tukar2 setiap 6 bulan (walaupun BPA free), terus xjadi sebab Fizza ni jenis malas nak beli lagi kalau dah ade. hihi. Alang2 beli terus yang tahan lame, xpayah tukar2 n boleh guna sampai besar :) Ade lagi brand lain yang jenis stainless steel ni, tapi Fizza macam berkenan kat brand Pura Kiki je, sebab xde plastic langsung. Macam Pacific Baby, dekat seal die tu pakai plastic.

Ni antara reason nye kenapa Fizza pilih ;)
Lepas tu, selain leh guna untuk minum susu, die punye teats boleh tukar pade sippy (senang nak latih baby minum guna cawan). Before baby umur dekat setahun latih die guna sippy teats dulu kalau dahpro leh terus guna cawan.

See? Boleh tukar2,

Fizza beli dekat Bebe Totz5oz Bottle harganya RM51.90 (with 20% less) & 11oz Bottle RM63.90 (with 20% less). Then untuk sleeves die pulak, RM31.90 setiap satu. 5oz & 11oz same harge.. Untuk postage tambah RM8. 

Harge asal Pura Kiki (before less)
Kat Johor ni xde 1 pun babyshop yg jual botol susu stainless steel brand Pura Kiki. So beli online la n yg paling murah jual dekat Bebe Totz. Total semua sekali RM187.60, huhuhuh. Alahai baru botol sus 2 botol je dah dekat RM200. Barang baby memang banyak yg mahal2 kan. Xpelah nak, asalkan jimat. Tinggal tukar teats (puting susu) je nanti T_T


Actually, banyak pilihan warna untuk bottles & jugak sleeves. Tapi Fizza xtau la kenapa Fizza beli warna atas ni..hehe. Xfikir banyak pun mase tu, terus order warne atas ni je.. 

Warna2 pilihan untuk botol

Warna2 pilihan untuk sleeves

Bottle glass pun bagus, tahan lame gak  x perlu tukar2 tapi Fizza xnak sebab tak tahan lasak, takut retak2 n ade serpihan dalam botol kite xperasan. Takottt.. Tapi glass bottles semua cantik. Cube korang tengok.

Evenflo

LIfefactory
Cantik2 kan? Ape2 pilihan pun, bergantung pade selera masing & pendapat masing2. Nanti bila baby dah guna botol ni, inshaallah Fizza buat review pulak ye :)

Daaa~~~

Sunday, June 23, 2013

Dah Beli Birth Ball & Yoga Mat

Salam readers.

Wohoo, yeay! Dah beli jugak birth ball ni dengan yoga mat. Harap2 rajin lah menggunakannye nanti,hehe. Fizza beli dekat Jusco, yang murah je. Kalau nak yg berjenama macam Reebox tu, boleh la beli dekat Fitness Concept. Yang murah2 ni, ade jugak jual dekat Giant n Tesco.


Fizza beli ni siap dengan pump, tapi pump yang diberi sekali tu pump tangan, memang lenguh la kalau pump tangan. So Fizza grab la electric pump. Kalau beli kids pool boleh guna pump tu sekali. Yoga mat tu Fizza pilih yang paling murah sekali,hehe. Ade yang plain & printed. Tapi mase beli tu yang plain tinggal warne grey & printed ade corak ni je. So pilih yang ni je la sebab siap dengan beg jaring tu. Senang nak angkut & nak simpan nanti. Harge yoga mat ni RM39.90, tapi mase tu ade AEON Member Fiesta, so sale jadi RM29.90..


Yang kotak atas tu la electric pump. Hargenye RM54.90 (takde less pun,huhu) & harge gym ball tu plak RM49.90 (ade 10% less).

Kalau nak gi beli nanti, korang jangan la cakap "Saya nak cari birth ball, ade x?" Tak pasal2 ade orang tercengang kat sane. hehe. Birth ball ni same je dengan gym ball. Saiz plak ade banyak..45cm, 55cm, 65cm, 70cm dan jugak 75cm. Sebab ape  ade banyak saiz? Sebab gym ball ni kena ikut ketinggian korang. Kalau beli kat tempat macam Jusco tu, korang agak2 je la. Tapi kat Fitness Concept, korang leh test ngan gym ball yg ade kat situ before beli.

Untuk pastikan yg saiz tu sesuai ke x, korang kena duduk atas birth ball tu dengan kaki kangkang sikit kat tepi ball (pastikan tapak kaki rata kat lantai). Macam gambar bawah nie la.

Birth Ball Size
Kalau kaki tu terjungkit, or ketinggian lutut melebihi paras punggung - itu tandenye saiz tu xsesuai dengan korang. So,sila pastikan korang memilih birth ball/gym ball dengan kedudukan punggung yg lebih tinggi dari kedudukan lutut tu.

Banyak kegunaan birth ball/gym ball ni. Boleh guna semasa buat senaman untuk orang mengandung, boleh guna mase dahdekat2 nak bersalin (utk kurangkn sakit contraction) & boleh guna gunakan lepas pantang nanti. Exercise la uolss! Keep the body slim n  fit,heheh.
Oh,senanam n cara guna borth ball untuk kurangkan sakit contraction ni akan Fizza kongsi dalam entry lain ye. See u in next entry ;)

Daa!

Thursday, June 20, 2013

Newborn Checklist / Senarai Keperluan Bayi

Assalamualaikummm ;)

Checklist untuk baby stuff? Wowww panjangnye list, banyaknye nak kena beli! - Nie la respon pertama Fizza mase mule2 tengok checklist. Pening2 lalat sebab banyak yg taktau..hehe. Tapi bila tengok 2-3 kali, wahhh excited! ;p Checklist ni penting (pade Fizza la), supaye x tertinggal barang2 yg nak dibeli, or terbeli barang yg x patut dibeli (itu selalu ;p)

Pic by: http://aydaadenan.blogspot.com
Comel comelnye baby stuff nie ;) Untuk first time mommies, mesti semua teruja n rambang mate kan? Nie kite namekan, sindrom ibu anak pertama...heheh. Before membeli, kite perlulah rajin survey n banyakkan google dah juga pandai buat budget yee.

Jom tengok senarai semak keperluan bayi baru lahir dan jugak keperluan mak die:

Clothings:
1. Baju lengan panjang
2. Seluar panjang
3. Baju lengan pendek
4. Seluar pendek
5. Rompers
6. Legging
7. Topi / Bonnet
8. Sarung kaki
9. Sarung tangan
10. Tummy binder (barut)
11. Receiving blanket (selimut yang ada penutup kepala)
12. Swaddling blanket
13. Kain bedung
14. Baby Bip
15. Sapu Tangan
16. Baju & Seluar Lubang2
17. Sleepsuits
18. Legging / Leg Warmers

Changing & Diapering:
1. Lampin pakai buang
2. Cloth Diaper
3. Nappy liners (pelapik untuk digunakan bersama CD)
4. Tisu basah / Travel & Refill Wipes
5. Changing mat
6. Lampin kain
7.Safety pin
8. Diaper Bag
9. Detergent Khas Untuk Mencuci Pakaian Bayi
10. Napkin Fastener


Bathing / Grooming
1. Tab mandian bayi & pengalas tab
2. Tuala muka
3. Tuala mandi
4. Mandian bayi -top to toe
5. Bedak bayi
6. Losyen bayi
7. Minyak bayi
8. Minyak telon
9. Pemotong kuku
10. Thermometer
11. Cotton buds
12. Cotton Ball
13. Nasal Aspirator (untuk selsema)
14. Sikat / Brush
15. Termometer
16. Vicks
17. Syringe for Medicine
18. Methylated Spirit – alcohol 70% (cuci pusat blum tanggal, biase hospital bg)
19. Gripe Water / Colic Water (untuk kembung perut bayi)
20. Krim ruam lampin
21. Shampoo Shield

Nursering
1. Katil bayi / Baby Cot
2. Tilam
3. Bantal
4. Selimut - 2 in 1 bleh jadi cadar bleh juga jadi selimut
5. Bantal panjang / bantal peluk
6. Bouncer
7. Travel bedcot
9. Mainan untuk Play Pen / Katil
10. Mattress Protector
11. Mosquito Net
12. Chest of Drawers

Feeding / Breastfeeding
1. Breast Pump
2. Milk Storage - plastik & botol
3. Cooler bag
4. Ice pack
5. Steriliser
6. Warmer
7. Botol Susu BPA free
8. Bottle cleanser
9. Bottle brush
10.Puting Botol Susu
11. Penyepit Botol
12. Sterilising Tablet
13.Nipple Cream
14.Nursing Pad Washable
15.Nursing Pad Disposal
16.Nursing Pillow
17.Nursing Bra
18.Termos
19. Nursing Cover
20. Drying Rack
21. Warmer Bag
22. Pacifier
23. Teether

Travelling
1. Stroller
2. Car seat
3. Baby Carrier
4. Beg Bayi
5. Infant Carrier/Baby Sling

Keperluan Berpantang
1) Jamu/Set Lepas Bersalin
2) Stokin
3) Baju Sejuk
4) Tungku
5) Selimut
6) Selipar
7) Buku/Majalah
8) Kain Batik
9) Bengkung
10) Maternity Pad/Pad Biasa
11) Bantal Lapik Duduk (Memberi Keselesaan Akibat Jahitan Luka)
12) Minyak Angin/Urut
13) Makanan/Minuman (Susu, Buah-buahan Segar, Kurma, Ribena, Prune, Biskut, Roti)
14) Stretchmark Oil

Extra 
1) Penyangkut Baju Berklip
2) Permainan Bermuzik
3) Ampai boleh pindah
4) Baby Gym
6) Penyangkut Kecil (untuk sarung tangan + kaki)
7) Album
8) Gym Ball
9) Yoga Mat
10) Budget utk monthly check-up
11) Budget untuk kos bersalin di hospital
12) Budget untuk Majlis Aqiqah / Kenduri Kesyukuran

Fuhh..

Wednesday, June 19, 2013

Storksak - Stylish Diaper Bag / Changing Bag

Salam readers! :)

Semua orang tau, Dr Halina lah yang bawak fenomena Storksak bags ni kepade mak2 kat Malaysia! Dulu2, mase belum kahwin, selalu jugak bace blog Dr Halina ni. Pastu teringat pulak die ade buat post pasal stylish diaper bag ni. Mengancam uolss.. hihi. sekarang ni,, Fizza pun dah tergoda same.. Tapi, keperluan baby haruslah diutamakan dulu. Mama die punye, nanti2 lahhh. ;)

Jom kite tengok few design yang menambat hati Fizza:-

(1) Storksak Elizabeth Leather - Chalk

Ngaaa~ Cantik x? Sila cakap cantik!! X nampak langsung macam diaper bag kan.. Tapi dekat dalam tu ade compartment n dapat sekali 3 items

(2) Storksak Elizabeth Quilted - Black

Ni same design dengan No (1), tapi ade sentuhan tambahan 'quilted'nye tu. dan hargenye tentulah lebih mahal dr yang (1). Yang ni nampak lagi elegant you..Hitam itu menawannn!

(3) Storksak Helena Leather - Rose
Hohohoho! Yang ini pun same cantik jugak! Colour rose ala2 blush. Nampak x ade extra 3 items kat dalam gambar tu? Semua bag Storksak yang kite beli akan dapat sekali tiga3 items tu.

(4) Storksak Emily Leather - Black
Yang ni je harga bawah RM1000, tu pun sebab saiz die lebih kecik dari tiga2 saiz dekat atas. 

Oh.. Mesti ade yang tertanye-tanye kan..
Kat mana nak cari bag Storksak ni?
Kat Malaysia ade jual x?
Mahal x?
Design dalam die macam mane?

Haaa...Kalau kat Malaysia ni, xde lagi outlet Storksak. Tapi ade beberapa butik online yang jual. Korang boleh survey or nak cuci mate pon boleh. Sile la terjah web2 ini ye:

Kalau nak tau compartment dalam setiap satu bag tu, korang google2 la ye. Or boleh tengok website Storksak n Facebook diorang.

p/s: Tapi yang Fizza minat n semuanya besar2 pulak, macam xsesuai nak pakai. Yang ok, edisi Emily la. Saiz sederhana....Oh,,, tentang hargenye...Woowww mengancam. Tapi apa salahnye, berangan itu FREE! hehehehe... ;) 

Wednesday, May 29, 2013

Baby Bullet: Promo Baby Food Blender Murah!

Salam readers!

Semalam saje2 tengok Groupon, Milkadeal, n etc. Terjumpa Baby Bullet murah tengah promo dekat Groupon. 1 set siap delivery to Semenanjung Malaysia cuma RM99 je! Murahkan? Biase Fizza tengok orang jual Rm160-RM180 lepas less. Harge pasaran RM199.

Baby Bullet - 20 pcs
Set baby bullet nie, korang akan dapat 20 barang:
  • 1 x batch bowl
  • 1 x batch bowl lid
  • 1 x power base
  • 1 x baby blend blade
  • 1x milling blade
  • 1 x easy pop batch tray
  • 1 x easy pop batch tray lid
  • 6 x date dial storage cups
  • 1 x spatula
  • 1 x short cup
  • 1 x re-sealable lid
  • 1 x tip proof tray
  • 1 x user manual and cookbook
  • 1 x pocket nutritionist booklet
  • 1 x bag
So, untuk mommies yang sedang n plan untuk bagi baby solid food tu, sila la terjah & beli cepat2 dekat Groupon sebelum deal tamat. Fizza x beli coz nak tunggu baby dah keluar baru plan nak beli, hehe.

 Daaa~~!