SiCantik sama SiKacak

Thursday, May 30, 2013

Cara Berkomunikasi dengan Bayi Dalam Kandungan :)

Walaupun kandungan kite masih janin di dalam rahim, anak dalam tu boleh merasa, mendengar, melihat, dan bertindak balas terhadap peristiwa di luar dirinya. Bukan tu je, baby juga mula untuk belajar dan ingat sesuatu perkara. Semua ni sebab, otak baby dah jadi aktif sejak dari dalam rahim lagi. So, parents dah patut cuba untuk rangsang aktiviti "pembelajaran" dari peringkat awal lagi. Jom kite ikut tips nie:

Bercakap dan Menyanyi
Dengan cara ni, janin or baby dalam rahim akan dilatih pendengarannya, so dia tahu dan dapat bezakan suara ibunya dengan suara yang lain.


Menyentuh
Dengan mengusap dinding perut ibunya, janin akan merasa ibu atau bapa usaha untuk membuat dia berasa selamat. ;)


Gambar: Google

Berfikiran Positif
Especially pada si ibu, kene sentiase sedar adenye janin dalam badan kite (yela, kadang2 yg perut kecik tu boleh terlupe yang kite ni pregnant, hehe. macam Fizza ler). Contoh, bayangkan janin anda akan membesar dengan sempurna dan dilahirkan dengan selamat.


Aktiviti Santai
Cuba lakukan aktiviti santai. Contohnye, mengambil sedikit masa untuk berjalan kaki pada waktu pagi terutamenye waktu weeken tu. Ajak hubby gi jogging, tapi yang ibu2 ni jalan2 santai la dekat taman :) Selain tu, kite pun bleh rase relax n segarrr :)


Simpan Jauh Perasaan yang Pelik2
Perasaan sedih dan kesusahan yang dialami oleh ibu-ibu mengandung akan memberi kesan negatif pada janin. Pastikan yg kite tunjukkan sayang yang mendalam terhadap janin kite tu. Senang kate, kite berkongsi n cerita dengan janin dan pastinye janin kite dapat merasakan kasih sayang...



p/s: Hope kite semua dapat mencurah kasih sayang kepada bakal bayi yang dilahirkan sejak dari janin lagi. So, otak bayi dapat terangsang dari peringkat awal n menggalakkan tisu-tisu otak berfungsi dengan baik untuk pembelajaran dan membentuk karakter baby tu nanti. Inshaalllahhhhh karekter yg baik2 aje, Amin...

No comments:

Post a Comment

Kalau suka bolehla komen ^_^