SiCantik sama SiKacak

Showing posts with label Mum n Baby Stuff. Show all posts
Showing posts with label Mum n Baby Stuff. Show all posts

Thursday, June 26, 2014

Gadgets For Hiliy First Solid Food

Assalam reader, hyeee ;)

Entry ni sebenarnye dah lame buat. Tapi x publish sebab ntah rase mcm dah publish tp rupenye belum. Ngek kann. :p

Gadjets for babies memang banyak n x pernah habis, kan mommies? Sentiase ade je nak kena beli lagi ler anak pertame ni. Actually, all gadjets utk prepare Hiliy punye solid food ni Fizza dah survey mase baby Hiliy baru 4months lagi..(excited) Ini dipanggil persediaan ;) So persediaan tu kena get ready before baby Hiliy ni 6 months la. All tools for baby's first solid food bukan sikit sikit rupenye. Banyak jugak. Naseb baik fikir awal.(alasan nak shopping ;p)

Setelah disenarai pendek Fizza decide untuk beli yg betul2 perlu je dulu. So items nye adelah:

1) Blender
Ni of course kena beli baru. Xkan nak pakai blender bekas blend lada. Syiaaannn babyyy. At first nak jgk beli Avent 2 in 1 Steamer & Blender tu. Senang je tgk n cepat siap. Tapi bile fikir balik blender utk buat puree just guna dalam 2 bulan+- . So x jadi la lagipun mahal hihi.RM450 & above, pakai kjap je. Yg Baby Bullet tu pulak set, RM80 - RM160 siap storage skali. Tapi storage tu Fizza rase x perlu. Sebab leh guna milk storage bottle n Autumz plastic storage bag tu. Banyak sangatttt stok bag tu. Better guna yg tu je. 

Mini Hand blender pun mcm ok. Kecik je plus senang nak bawak travel. Leh sumbat dlm handbag trus. Pastu sesuai je kalau just nak blend sikit sikit. (untuk mommies yg suka sediakan fresh foods, xnak pakai frozen yg ni memang sgt sesuai utk uolss)

Fikir2 balik, Fizza beli Shake & Take je. Sebab kecik senang nak angkut klau travel. Plus Fizza pun leh tumpang skali nak buat jus. Ekekeke :p

Shake & Take, abaikan yg lain2 tu (malas nak amek pic baru)

Beli online je dr Marissa Shoppe RM70 with postage utk shake n take yg ade 2 bottles. Tp kat Lazada lg murah. RM55. Pasal Lazada ni byk nak cerita n rase nak buat review. Banyak kali jugak shopping kat Lazada ni. Sebab service best n macam2 ade!

2) Steamer
Untuk food yg agak keras kene steam dulu bagi lembut then baru blend. Nak rebus boleh, tapi khasiat dr food tu akan keluar kat air rebusan tu. Better steam je. Mula2 fikir leh x steam pakai sterilizer . Sbb ade je sterilizer tu tapi terperap je. Guna skali mase belum deliver. Sbb nak steril bottles nak isi susu pam lpas pntang. After that x guna pon.

Ade ke sape2 penah steam guna sterilizer? Sbb same je konsepnye kan. Wap2 gitu. ;) Ade jugak Fizza search google, banyak mat saleh guna sterelizer je utk steam.

Tupperware Steamer

Tapi, sebagai langkah selamat Fizza guna je steamer dr Tupperware. Xyah beli baru. Harga x ingat ;)


3) Cooking set
Fizza beli set Combi. Leh guna untuk tapis food kasi halus, mash (lenyek), n byk step lagi boleh guna. Semua manual je so kalau xde electric xde masalah nak prepare. Brand lain ade jugak yang jual lebih kurang macam ni tapi bentuk lain sikit la. macam US Baby, Hito & Pigeon. Mostly yang banyak jual2 macam ni adelah Japan brand.
Baby Manual Solid Food Preparation

Yang ni harganya RM78 lepas diskaun. Normal price RM99. yang ni design lame. Design baru lagi cantik. Harge pun 2x ganda. RM169. Fiza x beli. Sebab mahal. hihi. Yang ni pun dah cukup :)


4) Cutting board and Knife

Cutting board Fizza beli baru sebab yang kat rumah dah guna wat potong macam2 (bawang, lada, ikan, ayam sume dah). Beli baru je. Kebetulan ade jual mase dekat Mom's n Baby Expo kat Danga City Mall haritu. Terus beli sebab malas nak cari lagi takut terlupa. Tapi mahal oiii. Brand Kidsme RM40, Huhu. Pisau pun Fizza beli yang baru, tapi gambar xdela. Lupa nak snap.

Kidsme Antibacterial Cutting Board RM40
5) Feeding Set

Fizza xfikir sangat pasal set ni. Terus fikir nakbeli dari Tupperware je memandangkan Fizza ahli Tupperware,hehe. So far xpernah xpuashati dengan barangan Tupperware, jaminan seumur hidup lagi :D Lepas tengok video ni, so Fizza confident dah untuk amek set Twinkle Tot dulu..Harga xingat dah.  Dalam RM50++ kot. Set for kids tu tunggu Hiliy besar sikit :)

Tupperware Twinkle Tot Set
Ni video commercial dari Tupperware untuk feeding set ni. Jom kita tengok :)


6) Food Feeder

Untuk baby gigit2 n pegang sendiri makanan yang lembik2 :) Fizza beli terus dekat booth KIdsme mase dekat Mom & Baby Expo tu. Price dalam RM35 kot. X ingat dah,hehe. Ampun. ;)

Kidsme Food Feeder

7) Slow Cooker

Untuk masak bubur. Slow cooker ni kite prepare malam, masuk dalam cooker nanti bangun pagi dah siap. Masakatas dapur leceh plak. Lagi2 untuk orang macam Fizza ni yang selalu pelupa. Nanti bubur dah jadi hangit plak, kalau jadi nasi xpe lagikan. yang ni dah survey, tapi xjumpa lagi yang sesuai. Ada mommies yang nak suggest x? Kalau boleh nak yang tahan lama, berkualiti & saiz kecil.


Setakat ini, itu sahaja yang dah dibeli. Ratus2 jugak tu, banyakbetul pelaburan setiap bulan. hehe. Buat masa ni,segala pemakanan Hiliy masih menggunakan bahan2 yang organik. Kalau xde baru beli yang x organik lah.Ok mommies, Assalam... :)


Monday, September 9, 2013

How to Get Free Diapers Samples?

Salam readers.... :)

Mommies semua sihat? Alhamdulillah, now Fizza dah 37weeks. Kira dah full-terms & ready to give birth at anytime. Tapi Fizza xready lagi la. Baby pun mcm belum ready je kan? hehe. So far, xde tanda2 apa2 lagi. Tapi kepala baby dah engaged kat laluan cuma belum turun je. Baby sabar ye, jangan keluar dulu. Mama nak settlekan barang2 lagi sikit :) But baby kena keluar before 21 September tau. Sebab atok dari Sabah nak datang Johor tau jumpa baby. Baby nak jumpe Atok kan? :)

Oh, by the way. Fizza nak share dengan mommies semua. Fizza ade request beberapa samples untuk baby diapers starting bulan Mei lepas. Semua yang Fizza request dah selamat sampai ke rumah, kecuali Mamypoko & Scoobee Dry (ni x pernah tengok tp jumpe online).

Baby diapers..banyak x?  hehe
So camne nak dapatkan free samples ni? Senang je. Isi maklumat dalam online form kat bawah ni. Then tunggu la posmen hantar. Hihi. Servis paling cepat adelah Huggies. Dalam seminggu samples tu dah sampai :)

BabyLove (same company with Petpet)

Mamypoko

Huggies

Drypers

Scoobee Dry
So, cepat2 isi form ye. Barang free kan. Dalam pack kecik2 senang je nak bawak n prepare for hospital bag,hehe..

Wassalam :)

Thursday, August 29, 2013

Pura Kiki Stainless Steel - Botol Susu Pilihanku

Salam readerssss....

Buat apa? Fizza baru lepas fikir2 pasal perlu ke x botol susu ni di awal2 bersalin nanti. Niat murni memang dah tanam dari awal preggy lagi, nak exclusive breastfeed baby sampai umur die 2 years. Tapi bila fikir2 kan balik, botol susu kena standby jugak walaupun kite xbekerja or surirumah. Kenapa?
  • Dalam pantang nanti,mesti kena mengurut kan? Kot tetibe tengah mengurut tu, baby nak nenen? Haa..Kesian tukang urut kena tunggu lame plak. "Makcik2 tggu kejap sy nak susukan  anak kejap".. Ade kang makcik tu xnak datang umah lagi,hehehe (die pun ade keje lain). Tapi kalau boleh, before mengurut tu, siap2 breastfeed baby dulu bg mendapatkan sesi urut mengurut yg aman lagi menenangkan ;)
  • Mama nye demam n kena makan ubat ubatan! Mane lah tau kan.Tetibe demam, bukan boleh jangke. Xkan nak breastfeed baby dengan drugs tu sekali? Uihhh x sanggup la kecik2 dah kena sumbat drug. So gunalah stok EBM letak dalam botol. Plus, takut baby pun demam sekali even kite x amek ubat pun sebab  badan panas. My fren cakap, susah hati gile kalau baby kecik lg dah demam.
  • Nipple crack! Aiyarkkk pedihhh (macam la penah rase,hehe). Ramai mommies cakap, xtahan sakit kalau terkena nipple crack tu. Sampai ade yg berdarah. Xkan nak suruh baby hisap ngan darah tu? huhu. Botol la pengganti sementara...
  • Korang nak pegi slimming centre - hahaha, yg ni kebanyakannya retis2 la. Dalam pantang, ligat pegi slimming centre nak jage body..Mase ni parents la yg tolong jagekan baby, kena la susukan pakai botol....Fizza xla macam ni, pakai bengkung je.. ;)
  • Nak latih baby bonding dengan ayah die :) - Yang ni penting jugak, biar ayah die tau macam mane nak  susukan anak. Sebabnye, kalau kena travel mane2, mama die nak ke toilet sekejapke, tolong orang kenduri kendara dekat dapur, so ayah die bolehstandby tolong susukan  anak. (tapi isi susu ibu la dalam botol tu, nak exclusive breastfeed,kan?  hehe)
Tapi ade orang nasihat, untuk 6 minggu pertama, xperlu ajar baby dengan botol susu dulu. Sebab takut baby confuse. Nanti baby xnak direct feed dengan ibu die susah n boleh menyebabkan signal untuk susu tu keluar dengan sloww & sikit..Ni Fizza akan pertimbangkan bergantung pade situasi baby nanti.

Pura Kiki for my baby (bought from Bebe Totz
Oh, by the way. Setelah ditimbang tara, Fizza memilih untuk beli botol susu stainless steel (walaupun tersuka jugak dekat glass bottles). Sebabnye botol ni tahan lame, x perlu nak tukar2 setiap 6 bulan dah. Mula2 suka dengan botol Tommie Tippie tu, tapi bila fikir balik kena tukar2 setiap 6 bulan (walaupun BPA free), terus xjadi sebab Fizza ni jenis malas nak beli lagi kalau dah ade. hihi. Alang2 beli terus yang tahan lame, xpayah tukar2 n boleh guna sampai besar :) Ade lagi brand lain yang jenis stainless steel ni, tapi Fizza macam berkenan kat brand Pura Kiki je, sebab xde plastic langsung. Macam Pacific Baby, dekat seal die tu pakai plastic.

Ni antara reason nye kenapa Fizza pilih ;)
Lepas tu, selain leh guna untuk minum susu, die punye teats boleh tukar pade sippy (senang nak latih baby minum guna cawan). Before baby umur dekat setahun latih die guna sippy teats dulu kalau dahpro leh terus guna cawan.

See? Boleh tukar2,

Fizza beli dekat Bebe Totz5oz Bottle harganya RM51.90 (with 20% less) & 11oz Bottle RM63.90 (with 20% less). Then untuk sleeves die pulak, RM31.90 setiap satu. 5oz & 11oz same harge.. Untuk postage tambah RM8. 

Harge asal Pura Kiki (before less)
Kat Johor ni xde 1 pun babyshop yg jual botol susu stainless steel brand Pura Kiki. So beli online la n yg paling murah jual dekat Bebe Totz. Total semua sekali RM187.60, huhuhuh. Alahai baru botol sus 2 botol je dah dekat RM200. Barang baby memang banyak yg mahal2 kan. Xpelah nak, asalkan jimat. Tinggal tukar teats (puting susu) je nanti T_T


Actually, banyak pilihan warna untuk bottles & jugak sleeves. Tapi Fizza xtau la kenapa Fizza beli warna atas ni..hehe. Xfikir banyak pun mase tu, terus order warne atas ni je.. 

Warna2 pilihan untuk botol

Warna2 pilihan untuk sleeves

Bottle glass pun bagus, tahan lame gak  x perlu tukar2 tapi Fizza xnak sebab tak tahan lasak, takut retak2 n ade serpihan dalam botol kite xperasan. Takottt.. Tapi glass bottles semua cantik. Cube korang tengok.

Evenflo

LIfefactory
Cantik2 kan? Ape2 pilihan pun, bergantung pade selera masing & pendapat masing2. Nanti bila baby dah guna botol ni, inshaallah Fizza buat review pulak ye :)

Daaa~~~

Tuesday, July 30, 2013

Memilih Stroller Serbaguna Untuk Travel & Shopping

Salam semua :)

Tengah fikir2 stroller idaman ni. Nak pilih stroller pun pening. Sebab nak cari yang serbaguna (dan jugak dalam lingkungan budget) untuk semua keadaan dan hanya mahu 1 stroller saja. Taknak la sampai 2 stroller, semata-mata 1 untuk travel dan 1 lagi untuk jalan-jalan. Terasa macam membazir, sebab banyak keperluan lain untuk didahulukan.

So, ciri-ciri stroller yang WAJIB menepati piawaian Fizza adalah seperti di bawah ni:

Ultra lightweight Penting! 
Tapi xnak lah terlalu ringan sangat, nanti terhuyung hayang pulak bila jalan tempat berlekuk.Bergegar- gegar stroller tu nanti. Kesian kat baby,huhu. Kalau boleh, range berat dalam lingkungan 4.0 kg- 5.5 kg je.

Reversible handle (boleh rear-facing n forward-facing) Penting!
Kebanyakan lightweight stroller ni hanya boleh forward-facing je. Yang forward-facing tu semua stylo2 pulak tu! Tapi wajiblah x masuk list Fizza coz rasa x selamat la kalau x dapat tengok baby tu directly. Kot kepala die tersenget ke, kite parents die ni x perasan pulak. Bahaya! Lagi pun, kalau baby terbangun kite leh nampak & nak baby tengok muka parents die je. Hehe. So rear-facing is a must!

Affordable n within budget Penting!
Yang ni kalau bab membeli semuanya mestilah kena affordable, mampu milik & masih dalam lingkungan budget mak bapaknye. ;p Budget RM1000 je.

Saiz compact bila dilipat Penting!
Ni pun penting. Kalau dah lipat pun masih memerlukan ruang besar, macam mana nak memudahkan kitorang travel nanti, kan? Taknak makan space banyak sangat. Leceh. Kalau letak dalam kereta pun, xdelah stroller tu je yang conquer, ye tak? Hehe.

Fully reclining seat sampai 170 degree Penting!
Kalau newborn, baby kan banyak tido. So kena cari stroller yang boleh recline sampai melintang. Penting untuk keselesaan baby nak tido.

Fully covered n large canopy Penting!
Kalau panas, boleh lindung baby & x silau kena cahaya matahari. Kalau boleh, dekat cover tu ade ruang peek-a-boo. So parents leh intai2 baby dari situ. Xpayah tolak2 cover tu.

Kukuh, stabil dan tahan lama Penting!
Nak digunakan turun temurun. So haruslah tahan lama punya stroller. Takkan 1 anak, 1 stroller kena beli,huhu. Kalau x stabil nanti, terangkat stroller tu or goyang-goyang pulak.

Senang nak bukak, tutup n lipat Penting!
Sebab I ni perempuan, xnak leceh..hehe. Kot tetibe kena travel sorang2, sebelah dah dukung baby. Sebelah tangan lagi nak lipat stroller. So kenalah senang untuk dilipat dengan sebelah tangan je. Ting! Siap.

Fully padded
Kalau dah siap padded, x perlu dah nak beli alas tilam nipis or beli stroller pad pulak. Kalau nak bawak pun, maybe bawak bantal kecik je. Kalau boleh, nak la washable seat fabric. Senang nak basuh, bukak sarung je.

Stylo dan cantik dilihat
Yang ni kalau x dapat kira 1 bonus la. X berapa penting pun. Actually, teringin. Tapi apakan daya, lightweight stroller semuanya x stylo. Kecuali Babyzen Yoyo ni

p/s: Kritirea pemilihan stroller ni mungkin berbeza-beza ngan korang. Bergantung pada penggunaan korang jugaklah. Macam Fizza ni, maybe akan banyak travel ke Sabah (family belah suami). So kitorang memang mencari stroller yang sesuai untuk travel ke mana2 je. Nak dukung je baby penat + x larat jugak, lebih2 masa menunggu flight. Kena tukar flight 2x lagi. Kot tetibe delay ke, ape ke.

Setelah survey2, tengok Youtube n review daripada pengguna2 lain melalui website dan blog. Kami memilih produk dari Jepun iaitu Aprica or Combi sahaja memandangkan ciptaan diorang banyak mengkhususkan piawaian wanita2 Jepun yang kebanyakan travel tanpa suami (yela, lelaki sane kan workaholic. So segala keperluan rumah bab shopping sume serah kat orang perempuan. Jadi rekaan diorang sangat cerewet bagi menepati piawaian yg x menyusahkan utk perempuan seperti aiiii,hehehe). Lagi pun Fizza rase (firasat hati ye, x kate pilihan orang lain x tepat) produk Jepun memang dicipta megikut saiz orang Asia & keperluan orang2 Asia. Ni lah antara sebab Fizza pilih Combi or Aprica je. Malas nak pening2. Ni pun dah pening..huhu..

Jom kite tengok calon2 stroller nye:


(1) Aprica Karoon Plus

buatan Jepun (menjadi plihan kebanyakan Japanese royalties)

Ciri ciri stroller nie:

Berat cuma 4.6kg ajeee. Checked!
Reversible handle (boleh rear n forward facing). Checked!
Price dalam lingkungan RM1400 - RM 1890. (Growing KidsBebe Totz)
Saiz yang compact apabila dilipat. Checked!
Boleh recline sehingga 170 degrees (sesuai dari newborn). Checked!
Penutup boleh cover penuh dn melindungi baby dari sinaran UV. Checked!
Stroller ni stabil dan kukuh!  Ade special wheel  Checked!
Senang dilipat dengan sebelah tangan je, boleh sangkut kat bahu or boleh tarik je.
Full padded, berbentuk hourglass yang dikatakan dapat bagi fully support pada badan baby.
Stylo? Boleh tahan la! Suka warna yang kat bawah ni. Ada polka-dot gitu! Hehe. (tapi hubby xsuke, uhukk)

Komen: semuanya dah menepati ciri2 idaman. Extra bonus: sebab bagi fully support kat padded seat yg berbentuk hourglass dan jugak mempunyai design polka-dot yang cantik :) Tapi, tapi....kenapa MAHAL! uwaaa~~

huhu.. cantik kan warne ni?

(2) Combi Well Comfort
Banyak dijual kat Jusco Malaysia

Ciri2 stroller ni plak :

Berat pun sama. Cuma 4.6kg. Checked!
Reversible handle (boleh rear n forward facing). Checked!
Price lebih murah. Dalam lingkungan RM959.00 (harga dekat Bebe Totz dan Babykingdom)
Saiz yang compact apabila dilipat. Checked!
Boleh recline sehingga 170 degrees (sesuai dari newborn). Checked!
Canopy boleh cover penuh dan melindungi baby dari sinaran UV. Checked!
Stroller ni stabil jugak, tidak se'stabil' Aprica Karoon Plus tapi ada shock absorbing. Checked!
Senang dilipat dengan sebelah tangan, boleh sangkut kat bahu dan boleh tarik jugak. Checked!
Dah siap padded lembut.Plus, washable seat fabric. Senang nak basuh.
Stylo?tak berapa.. Hehe

Komen: Dah menepati ciri2 idaman. Ada ruang peek-a-boo (window yang jaring2 tu) untuk intai2 baby dah fabrik polister yg cepat kering. Stroller ni jugak macam mampu milik. Hehe.

Combi Well Comfort Features

(3) Combi Miracle Turn DX


Ciri ciri stroller nie:

Berat 6.4kg.
Reversible handle (boleh rear n forward facing). handle die boleh adjust nak tinggi atau rendah. Checked!
Price dalam lingkungan RM1388. (harga dekat Littlewhiz)
Saiz yang compact apabila dilipat. Checked!
Boleh recline sehingga 170 degrees (sesuai dari newborn). Checked!
Penutup boleh cover penuh dan melindungi baby dari sinaran UV. Checked!
Stroller ni stabil dan kukuh, sebab mempunyai special wheel yang mempunyai 4 tayar automatic swivel (senang kawal kat tempat yg sempit) Tayar lebih lebar n lebih besar dr Combi Well Comfort. Checked!
Senang dilipat dengan sebelah tangan,lepas tu tarik. Ada jugak shoulder strap, boleh boleh gantung kat bahu.
Dah siap padded, extra long seat.
Stylo? X berapa lah. mcm well comfort.
Komen: Menepati ciri2 idaman.Stroller ni mempunyai kriteria yang sama je dengan Well Comfort. Cuma saiz yg besar sedikit & berat sikit. Shopping basket die pun besar sikit. Kelebihan die, boleh swivel tula dan jugak mempunyai "dacco" seat cushion yg boleh secure position baby dan protect kepala baby dah goyang2. Harge lebih mahal dan di luar budget. Hehe.

Kesimpulan: Takleh nak simpul dulu, hehe. Sebab lum ade budget lagi banyak lagi barang baby yang pending utk dibeli. Stroller ni akan dibeli lepas pantang kot. Tapi dalam banyak2 ni, paling berkenan dekat Karoon Plus.. Hope akan ade la plus pls budget nanti ye...Aminnn ;)

Daaaa ~

Sunday, June 23, 2013

Dah Beli Birth Ball & Yoga Mat

Salam readers.

Wohoo, yeay! Dah beli jugak birth ball ni dengan yoga mat. Harap2 rajin lah menggunakannye nanti,hehe. Fizza beli dekat Jusco, yang murah je. Kalau nak yg berjenama macam Reebox tu, boleh la beli dekat Fitness Concept. Yang murah2 ni, ade jugak jual dekat Giant n Tesco.


Fizza beli ni siap dengan pump, tapi pump yang diberi sekali tu pump tangan, memang lenguh la kalau pump tangan. So Fizza grab la electric pump. Kalau beli kids pool boleh guna pump tu sekali. Yoga mat tu Fizza pilih yang paling murah sekali,hehe. Ade yang plain & printed. Tapi mase beli tu yang plain tinggal warne grey & printed ade corak ni je. So pilih yang ni je la sebab siap dengan beg jaring tu. Senang nak angkut & nak simpan nanti. Harge yoga mat ni RM39.90, tapi mase tu ade AEON Member Fiesta, so sale jadi RM29.90..


Yang kotak atas tu la electric pump. Hargenye RM54.90 (takde less pun,huhu) & harge gym ball tu plak RM49.90 (ade 10% less).

Kalau nak gi beli nanti, korang jangan la cakap "Saya nak cari birth ball, ade x?" Tak pasal2 ade orang tercengang kat sane. hehe. Birth ball ni same je dengan gym ball. Saiz plak ade banyak..45cm, 55cm, 65cm, 70cm dan jugak 75cm. Sebab ape  ade banyak saiz? Sebab gym ball ni kena ikut ketinggian korang. Kalau beli kat tempat macam Jusco tu, korang agak2 je la. Tapi kat Fitness Concept, korang leh test ngan gym ball yg ade kat situ before beli.

Untuk pastikan yg saiz tu sesuai ke x, korang kena duduk atas birth ball tu dengan kaki kangkang sikit kat tepi ball (pastikan tapak kaki rata kat lantai). Macam gambar bawah nie la.

Birth Ball Size
Kalau kaki tu terjungkit, or ketinggian lutut melebihi paras punggung - itu tandenye saiz tu xsesuai dengan korang. So,sila pastikan korang memilih birth ball/gym ball dengan kedudukan punggung yg lebih tinggi dari kedudukan lutut tu.

Banyak kegunaan birth ball/gym ball ni. Boleh guna semasa buat senaman untuk orang mengandung, boleh guna mase dahdekat2 nak bersalin (utk kurangkn sakit contraction) & boleh guna gunakan lepas pantang nanti. Exercise la uolss! Keep the body slim n  fit,heheh.
Oh,senanam n cara guna borth ball untuk kurangkan sakit contraction ni akan Fizza kongsi dalam entry lain ye. See u in next entry ;)

Daa!

Thursday, June 20, 2013

Newborn Checklist / Senarai Keperluan Bayi

Assalamualaikummm ;)

Checklist untuk baby stuff? Wowww panjangnye list, banyaknye nak kena beli! - Nie la respon pertama Fizza mase mule2 tengok checklist. Pening2 lalat sebab banyak yg taktau..hehe. Tapi bila tengok 2-3 kali, wahhh excited! ;p Checklist ni penting (pade Fizza la), supaye x tertinggal barang2 yg nak dibeli, or terbeli barang yg x patut dibeli (itu selalu ;p)

Pic by: http://aydaadenan.blogspot.com
Comel comelnye baby stuff nie ;) Untuk first time mommies, mesti semua teruja n rambang mate kan? Nie kite namekan, sindrom ibu anak pertama...heheh. Before membeli, kite perlulah rajin survey n banyakkan google dah juga pandai buat budget yee.

Jom tengok senarai semak keperluan bayi baru lahir dan jugak keperluan mak die:

Clothings:
1. Baju lengan panjang
2. Seluar panjang
3. Baju lengan pendek
4. Seluar pendek
5. Rompers
6. Legging
7. Topi / Bonnet
8. Sarung kaki
9. Sarung tangan
10. Tummy binder (barut)
11. Receiving blanket (selimut yang ada penutup kepala)
12. Swaddling blanket
13. Kain bedung
14. Baby Bip
15. Sapu Tangan
16. Baju & Seluar Lubang2
17. Sleepsuits
18. Legging / Leg Warmers

Changing & Diapering:
1. Lampin pakai buang
2. Cloth Diaper
3. Nappy liners (pelapik untuk digunakan bersama CD)
4. Tisu basah / Travel & Refill Wipes
5. Changing mat
6. Lampin kain
7.Safety pin
8. Diaper Bag
9. Detergent Khas Untuk Mencuci Pakaian Bayi
10. Napkin Fastener


Bathing / Grooming
1. Tab mandian bayi & pengalas tab
2. Tuala muka
3. Tuala mandi
4. Mandian bayi -top to toe
5. Bedak bayi
6. Losyen bayi
7. Minyak bayi
8. Minyak telon
9. Pemotong kuku
10. Thermometer
11. Cotton buds
12. Cotton Ball
13. Nasal Aspirator (untuk selsema)
14. Sikat / Brush
15. Termometer
16. Vicks
17. Syringe for Medicine
18. Methylated Spirit – alcohol 70% (cuci pusat blum tanggal, biase hospital bg)
19. Gripe Water / Colic Water (untuk kembung perut bayi)
20. Krim ruam lampin
21. Shampoo Shield

Nursering
1. Katil bayi / Baby Cot
2. Tilam
3. Bantal
4. Selimut - 2 in 1 bleh jadi cadar bleh juga jadi selimut
5. Bantal panjang / bantal peluk
6. Bouncer
7. Travel bedcot
9. Mainan untuk Play Pen / Katil
10. Mattress Protector
11. Mosquito Net
12. Chest of Drawers

Feeding / Breastfeeding
1. Breast Pump
2. Milk Storage - plastik & botol
3. Cooler bag
4. Ice pack
5. Steriliser
6. Warmer
7. Botol Susu BPA free
8. Bottle cleanser
9. Bottle brush
10.Puting Botol Susu
11. Penyepit Botol
12. Sterilising Tablet
13.Nipple Cream
14.Nursing Pad Washable
15.Nursing Pad Disposal
16.Nursing Pillow
17.Nursing Bra
18.Termos
19. Nursing Cover
20. Drying Rack
21. Warmer Bag
22. Pacifier
23. Teether

Travelling
1. Stroller
2. Car seat
3. Baby Carrier
4. Beg Bayi
5. Infant Carrier/Baby Sling

Keperluan Berpantang
1) Jamu/Set Lepas Bersalin
2) Stokin
3) Baju Sejuk
4) Tungku
5) Selimut
6) Selipar
7) Buku/Majalah
8) Kain Batik
9) Bengkung
10) Maternity Pad/Pad Biasa
11) Bantal Lapik Duduk (Memberi Keselesaan Akibat Jahitan Luka)
12) Minyak Angin/Urut
13) Makanan/Minuman (Susu, Buah-buahan Segar, Kurma, Ribena, Prune, Biskut, Roti)
14) Stretchmark Oil

Extra 
1) Penyangkut Baju Berklip
2) Permainan Bermuzik
3) Ampai boleh pindah
4) Baby Gym
6) Penyangkut Kecil (untuk sarung tangan + kaki)
7) Album
8) Gym Ball
9) Yoga Mat
10) Budget utk monthly check-up
11) Budget untuk kos bersalin di hospital
12) Budget untuk Majlis Aqiqah / Kenduri Kesyukuran

Fuhh..

Wednesday, June 19, 2013

Storksak - Stylish Diaper Bag / Changing Bag

Salam readers! :)

Semua orang tau, Dr Halina lah yang bawak fenomena Storksak bags ni kepade mak2 kat Malaysia! Dulu2, mase belum kahwin, selalu jugak bace blog Dr Halina ni. Pastu teringat pulak die ade buat post pasal stylish diaper bag ni. Mengancam uolss.. hihi. sekarang ni,, Fizza pun dah tergoda same.. Tapi, keperluan baby haruslah diutamakan dulu. Mama die punye, nanti2 lahhh. ;)

Jom kite tengok few design yang menambat hati Fizza:-

(1) Storksak Elizabeth Leather - Chalk

Ngaaa~ Cantik x? Sila cakap cantik!! X nampak langsung macam diaper bag kan.. Tapi dekat dalam tu ade compartment n dapat sekali 3 items

(2) Storksak Elizabeth Quilted - Black

Ni same design dengan No (1), tapi ade sentuhan tambahan 'quilted'nye tu. dan hargenye tentulah lebih mahal dr yang (1). Yang ni nampak lagi elegant you..Hitam itu menawannn!

(3) Storksak Helena Leather - Rose
Hohohoho! Yang ini pun same cantik jugak! Colour rose ala2 blush. Nampak x ade extra 3 items kat dalam gambar tu? Semua bag Storksak yang kite beli akan dapat sekali tiga3 items tu.

(4) Storksak Emily Leather - Black
Yang ni je harga bawah RM1000, tu pun sebab saiz die lebih kecik dari tiga2 saiz dekat atas. 

Oh.. Mesti ade yang tertanye-tanye kan..
Kat mana nak cari bag Storksak ni?
Kat Malaysia ade jual x?
Mahal x?
Design dalam die macam mane?

Haaa...Kalau kat Malaysia ni, xde lagi outlet Storksak. Tapi ade beberapa butik online yang jual. Korang boleh survey or nak cuci mate pon boleh. Sile la terjah web2 ini ye:

Kalau nak tau compartment dalam setiap satu bag tu, korang google2 la ye. Or boleh tengok website Storksak n Facebook diorang.

p/s: Tapi yang Fizza minat n semuanya besar2 pulak, macam xsesuai nak pakai. Yang ok, edisi Emily la. Saiz sederhana....Oh,,, tentang hargenye...Woowww mengancam. Tapi apa salahnye, berangan itu FREE! hehehehe... ;) 

Baby Diapers: Pilihan Lampin Pakai Buang

Assalamualaikum... Haiiiii :)

Topik hari ni nak bercerita pasal disposable diapers or lampin pakai buang ni. Kat Malaysia, of cos la brand Mamypoko n Petpet yang paling glamer n dikatekan yang paling bagus (n antara yang paling mahal jugak kan, wuwuwu). As a first time mommy to be, Fizza tak tau nak pilih yang mane satu coz terlalu banyak pilihan dalam pasaran n kat pasaraya tu. Kejap2 pusing sane, kejap2 pusing sini. Macam orang jakun. hehehhe. Yela, taktau nak rembat mane satu. Kadang2 ape yang sesuai dengan baby orang lain x semestinya sesuai dengan baby kite jugak, kan?

By the way, nak pakai cloth diaper (CD) sebenarnye. Tapi pening la, banyak sangat brand pastu macam2 jenis kain. pastu xtau nak pilih,huhu..

So, disebabkan itu....Fizza dah beli dulu 4 jenis brand untuk disposable diaper ni.hahaha... Kena try-n-error lah kan. Kalau tak cuba, mane nak tau. Orang cakap newborn ni kena banyak kali tukar2 ye? Dalam 7-10 keping sehari. Erk! Banyak tu. Kalau dipuratakan 8 keping sehari darab ngan 30 hari. Total sebulan lebih kurang 240 keping! Wahhh! Banyakkkkk......Mommy boleh jadik tokey pampers la kalau macam nie.. ;p

Oklah, jom kite tengok ape yang dah dibeli (or "terbeli",hehehe). 

Sampai 4 brand,hehehe
Buat permulaaan ni, Fizza beli dulu 2 saiz Newborn (NB) n 2 size Small (S). Kite mulakan dengan saiz NB dulu lah. Yang Newborn Fizza beli Petpet & Goon.

(1) Petpet

Beli Petpet pun sebab terpengaruh kate2 orang yang cakap Petpet ni bagus,hehehe. Tapi orang cakap saiz Petpet ni kecik sikit berbanding diapers lain. Entahla,x bukak n tengok lagi. So sebab die kecik, Fizza akan guna dulu pack Petpet ni, dah habes baru pakai Goon. Yang bagusnye, design untuk newborn ni lain sikit. Ade lekuk kat tengah utk elakkan kena pusat baby yang belum tanggal tu, yang dipanggil "Navel Care".

Petpet Newborn with Navel Care
Harge mase beli dekat UO Superstore ni RM28.90 utk Petpet Jumbo Pack 64pcs. (taktau la murah ke mahal. Main hentam sajo,hehe)

(2) Goo.n

Before ni, x pernah dengar brand "Goo.n" nie. Mase bulan Feb'13, ternampak contest LIKE,SHARE & Win anjuran Mom &Baby Expo dekat Facebook. Fizza agak2 je mesti kualiti die bagus sebab semua product yang kena share dalam FB mase tu kebanyakannye yang high kualiti. Actually, Goon ni baru je masuk pasaran Malaysia tahun  lepas kalau xsilap. Tapi dekat Singapore dah  lame. Tahun 2008 lagi dah ade. So nak dapat review dari Malaysian  xde pun,huhu. Kalau google2, nampaknye sangat banyak review yang best2 pasal diapers Goon ni dari Singaporean. Oh, kalau korang nak tau, Goon ni buatan Jepun. Fizza memang suka barang2 n product dari Jepun. Sebab R&D diorang sangat cerewet. Hehe. So hasil produk mestilah tiptop kan. (agaknye laaah,  firasat hatiku..)

Ultra  dry (serapan lebih best dari Mamypoko - Singaporean cakap)
Review yang best2 tentang lampin pakai buang jenama Goo.n:
http://www.diapers.com.sg/view_reviews.php
http://www.singaporemotherhood.com/forumboard/messages/578191/1739389.html 
http://www.mummysg.com/forums/f44/brand-diapers-48948/
https://forum.lowyat.net/topic/1856551/all
http://www.babycenter.com.sg/a1048957/parents-recommend-top-10-diapers

Fizza beli diapers ni dengan  harga RM26.99 utk 50pcs mase promo dekat Giant.

(3) Diapex Premium

Emm, yang ni xtau kenapa beli. Maybe sebab mase tu nampak dekat flyers Giant,diorang buat promo. hehe.. So beli je la. ade yang serasi dengan brand ni. Ade yang x. Fizza beli je. Nak test la klau baby leh terima yang murah ni, baik beli yang ni je. Jimat... ;) Tapi bila google2, ade gak review yang best2. Tengok la, baby Fizza ni macam mane. Oh, harganya RM26.99 untuk saiz S 48pcs - dekat Giant.

(4) Mamypoko

Yang ini  payah cakap la. Rasenye ramai yang bersetuju mengatakan Mamypoko the best. Tapi kan,, member Fizza dekat Jepun cakap, Mamypoko ni kat sane murah je. Yang mahal kat sane yang brand Goon tu. So bile balik sini, die pelik jugaklah, kenape kat sini Mamypoko tu mahal. Emm, maybe sebab kite semua cakap yang ni the best so pengedar kat Malaysia pun main harge la kot? Pasni kalau ramai yang guna Goon, n suka n kate Goon the best, entah2 Goon pun naik harge..Ahaksss. Mase beli dekat Mydin ni, hargenye RM28.90 utk saiz S, ada 44pcs.


Free Sample Huggies Dry

Huggies Dry Small - Samples
Oh, hampir lupa. Fizza ade request sample Huggies. Sekejap je sampai. Dalam 8hari dari tarikh request tu. Memang pantas laaa. Ingatkan lambat, sebab tu mintak sample size S. Kalautau, mintak Newborn punye saiz. Mase dapat ni, happy gile. haha. Happy bukan ape. Sebab die bagi 4 keping. xla kedekut kan ;)


p/s: Ape2 brand pun, mahal or murah. Bukan semua produk serasi dengan anak kite. Yang baik utk orang xsemestinya baik  untuk kite. So sebab tu la sampai 4 brand gi beli. Buat "test-drive"... Kekekeke. Nanti2 dah guna bolehla buat review satu2. Ke korang2 ade yang dah guna setiap satu ni? share2 lerrr ;)

Wednesday, May 29, 2013

Baby Bullet: Promo Baby Food Blender Murah!

Salam readers!

Semalam saje2 tengok Groupon, Milkadeal, n etc. Terjumpa Baby Bullet murah tengah promo dekat Groupon. 1 set siap delivery to Semenanjung Malaysia cuma RM99 je! Murahkan? Biase Fizza tengok orang jual Rm160-RM180 lepas less. Harge pasaran RM199.

Baby Bullet - 20 pcs
Set baby bullet nie, korang akan dapat 20 barang:
  • 1 x batch bowl
  • 1 x batch bowl lid
  • 1 x power base
  • 1 x baby blend blade
  • 1x milling blade
  • 1 x easy pop batch tray
  • 1 x easy pop batch tray lid
  • 6 x date dial storage cups
  • 1 x spatula
  • 1 x short cup
  • 1 x re-sealable lid
  • 1 x tip proof tray
  • 1 x user manual and cookbook
  • 1 x pocket nutritionist booklet
  • 1 x bag
So, untuk mommies yang sedang n plan untuk bagi baby solid food tu, sila la terjah & beli cepat2 dekat Groupon sebelum deal tamat. Fizza x beli coz nak tunggu baby dah keluar baru plan nak beli, hehe.

 Daaa~~!